priapizm

Przedłużająca się erekcja i bolesny wzwód. Czym jest priapizm i jak urologia pozwala go leczyć ?

Długotrwały, bolesny wzwód bez wątpienia należy do grona niezwykle niekomfortowych stanów. Pobudzenie, które dotyczy naszego prącia to tzw. priapizm. Zobacz, jak radzić sobie z tym stanem!

Specyficznym stanem patologicznym jest wzwód prącia, który pojawia się niezależnie od stymulacji lub aktywności seksualnej i jednocześnie trwa nawet przez kilka godzin. Ten stan występuje w każdym wieku. Podwyższone ryzyko zachorowania powoduje m.in. anemia. W przypadku dorosłych, u których została wykryta anemia sierpowata, ryzyko to wzrasta nawet do 42%.

Czym jest priapizm?

Najprostszym stwierdzeniem jest, że priapizm (priapism) jest długotrwałym wzwodem członka, który nie został wywołany przez podniecenie seksualne. Stan ten wywołuje m.in. ból krocza. Niekorzystny stan zdrowia wynika z zaburzeń w funkcjonowaniu męskiego układu rozrodczego. Męski członek jest zbudowany z podłużnych ciał jamistych (dwóch) równoległym do członka oraz ciała gąbczastego. Jamiste jest zbudowane z zatok, które wypełniają się krwią podczas wzwodu. Tu jednak pojawia się priapizm. Podczas jego wystąpienia co prawda dochodzi o usztywnienia ciał jamistych, ale do żołędzia nie dochodzi krew tętnicza. Co do zasady bolesny wzwód prącia wynika z zaburzenia przepływu krwi w członku. Prowadzi to do tego, że ten nie wraca do stanu spoczynku.

Priapizm typu wysokoprzepływowego — co go powoduje?

Jak wiadomo, priapizm to długotrwały stan wzwodu. W przypadku priapizmu tętniczego, czyli wysokoprzepływowego przyczyną jest nieregularny napływ krwi. W efekcie nie dochodzi do pełnej sztywności oraz niebolesnej erekcji, choć może mieć miejsce również przy stymulacji seksualnej. Co do zasady priapizm wysokoprzepływowy nie wiąże się z zaburzeniami erekcji.

Mechanizm erekcji i poranny wzwód. Nocne erekcje członka. Czy brak porannej erekcji jest problemem?

Priapizm nawracający

Ten typ wywołujących wzwód niekorzystnych stanów zdrowotnych nazywa się nawrotowym. Jak sama nazwa wskazuje, pojawia się w formie powtarzalnych i niezwykle bolesnych erekcji, które wyraźnie się przedłużają. Co do zasady czas takiego epizodu jest krótszy, jednak występuje większa częstotliwość takich problemów. Warto przy tym zaznaczyć, że ten priapizm może przerodzić się m.in. w niedokrwienny.

Ciągotka — jakie są przyczyny priapizmu niedokrwiennego?

Bardziej specyficznym zaburzeniem związanym z pojawieniem się krwi w ciałach jamistych bez jednoczesnego napływu krwi do żołędzia jest priapizm niedokrwienny. Jego przyczyną może być m.in. uraz krocza. Zaznacza się jednak, że przyczyn prowadzących do tego stanu może być wiele. Oprócz wspomnianych urazów mogą priapizm niskoprzepływowy może być spowodowany:

• lekami — tu wskazuje się kilka typów leków:
  • przeciwdepresyjne (np. trazodon);
  • stosowane w chorobach psychicznych;
  • przeciwkrzepliwe;
  • stosowane do leczenia zaburzeń wzwodu — niektórzy mężczyźni mają tendencję do sięgania po takie leki pomimo braku potrzeby;
  • chorobami krwi — oprócz zaznaczonej wcześniej anemii może to być również białaczka.
  • Substancje psychoaktywne oraz alkohol;
  • uszkodzeniem rdzenia kręgowego;
  • zakrzepicą;
  • jadem owadów.

Częstotliwość występowania dolegliwości

Zaburzenia przepływu krwi z ciał jamistych prącia w długotrwałym stanie mogą być niezwykle niebezpieczne. Co więcej, priapizm często może rozwijać się nawet tygodnie po pojawieniu się urazu. Jednym z następstw nieleczenia stanu może być martwica mięśni gładkich, co sprawia, że np. przetoka pozostaje wyłącznie, gdy ustąpi skurcz lub dojdzie do niedokrwiennego pęknięcia segmentu naczynia. Jak zostało zaznaczone wcześniej, stan chorobowy najczęściej pojawia się u osób biorących leki na zaburzenie wzwodu lub mających określone choroby.

Objawy priapizmu — co oznacza bolesny wzwód członka?

Podstawowym objawem priapizmu jest długotrwały, nieustępujący nawet przez ponad 4 godziny wzwód. Trzon członka jest sztywny, niezwykle tkliwy, ale sam żołądź jest wiotki. Objawem pośrednim może być nawet impotencja.

Czym jest impotencja u mężczyzn? Impotencja — przyczyny i diagnostyka zaburzenia erekcji oraz osłabienia sprawności seksualnej

Priapizm — co robić?

Ten specyficzny problem fizjologiczny wymaga udania się bezpośrednio na SOR. Zablokowany odpływ krwi może przyczynić się bowiem do wystąpienia wyraźnych i trwałych uszkodzeń członka, a także zaburzeń wzwodu.

Jak rozpoznać długotrwały wzwód, aby móc zacząć go leczyć?

Co do zasady rozwiązaniem jest przede wszystkim pomoc, jaką może okazać lekarz urolog. Niedokrwienie może być rozpoznane w trakcie zbierania wywiadu. Tu lekarz zbiera pełen zakres informacji pomocnych przy określeniu przyczyny przypadłości. Następnie następuje szereg badań, w tym morfologia krwi, jej gazometria oraz między innymi badanie USG. Jeśli mamy problem ze członkiem w stanie erekcji, powinniśmy udać się do specjalisty. Nawet pozornie przelotny problem może wytworzyć większe trudności w przyszłości.

Leczenie priapizmu

Nie ma wątpliwości, że wyleczenie priapizmu jest niezwykle pilnym działaniem. Zabieg urologiczny jest wykonywany poprzez odessanie krwi strzykawką. Jednym z działań, które mogą okazać się niezbędne, jest przepłukanie części jamistej solą fizjologiczną. Zwykle po tym objawy powinny ustąpić. Jeśli nie ma innej możliwości, pojawia się konieczność interwencyjnego leczenia, w co wchodzi zabieg chirurgiczny. Leczenie operacyjne w takim przypadku ma na celu zapobiegnięcie trwałego uszkodzenia członka. Choć leczenie chirurgiczne zwykle przebiega w szpitalu np. na SORze, jeśli pojawiają się pierwsze symptomy, warto zgłosić się do lekarza już wcześniej.

Jak uniknąć powrotu dolegliwości?

Przede wszystkim warto poznać przyczynę pojawienia się trudności. Z zasady bowiem wyeliminowanie przyczyny jest najlepszym rozwiązaniem. Jeśli problemem niedotlenienia cewki jest przyjmowana substancja psychoaktywna bądź jakiś lek, warto powiedzieć o tym lekarzowi. Oznacza to, że przy próbie poradzenia sobie z tym problemem kluczową rolę odgrywa właściwie postawiona diagnoza. Dlatego też specjalista powinien się tym zająć nawet wtedy, gdy doraźna pomoc odbyła się na SOR.

Jak leczyć seksoholizm – od zrozumienia do zmiany