impotencja

Czym jest impotencja u mężczyzn? Impotencja — przyczyny i diagnostyka zaburzenia erekcji oraz osłabienia sprawności seksualnej

Jednym z częściej występujących zaburzeń o charakterze seksualnym u mężczyzn z pewnością jest impotencja. Podstawowym jej objawem jest brak ejakulacji oraz erekcji niezależnie do gry wstępnej. Koniecznie powinieneś więc sprawdzić, kiedy można mówić o impotencji!

Nie ma wątpliwości, że męskie problemy natury intymnej są jednym z tych tematów, które owiane są największym tabu. Wielu mężczyzn obawia udania się po pomoc do specjalisty. To zaś sprzyja pogarszaniu się satysfakcji płynącej ze stosunku płciowego, a w dłuższym czasie przeradza się w faktyczną impotencję. W związku z tym szczególnie istotne jest postawienie na konkretne działania umożliwiające zarówno znalezienie przyczyny, jak i wyleczenie impotencji. Co warto o tym wiedzieć?

Czym jest impotencja?

W przypadku impotencji mowa jest o szczególnej dysfunkcji seksualnej, w ramach której zanika wzwód oraz wytrysk. Jednocześnie, jeśli prącie tylko krótkotrwale nie może utrzymać pełnego wzwodu, nie mówimy o impotencji, a o zaburzeniu erekcji. Takie zaburzenie wzwodu nie jest jeszcze powodem do obaw. Jednocześnie sama impotencja często wynika z faktu, że układ krwionośny nie działa prawidłowo i nie pozwala na utrzymanie erekcji. Zły przepływ krwi znacząco może wpłynąć na późniejsze osiąganie długotrwałego wzwodu. Impotencja najczęściej dotyka dojrzałych mężczyzn powyżej 40. roku życia, jednak coraz częściej problemy z potencją mają młodzi mężczyźni.

Impotencja — przyczyny problemów i brak erekcji

Z zasady wyróżnia się kilka powodów prowadzących do problemów ze wzwodem. Rozpoznanie przyczyny tego stanu stanowi podstawę skutecznego ustalenia, jakie metody leczenia zaburzeń erekcji będą najwydajniejsze. Impotencja może wynikać m.in. z:

• Problemów psychicznych — tu impotencja ma podłoże związane przede wszystkim z lękiem, kompleksami, stresem, a także poczuciem grzechu. Często pojawia się również niemoc wobec partnerki, co ma źródło w traumatycznych doświadczeniach z przeszłości.
  • Problemów fizycznych — zaburzenie może wynikać z takich chorób jak cukrzyca, choroby serca, wiek (problem zwłaszcza dotyka starszych mężczyzn), a także stosowanie używek np. palenie papierosów.
Rzęsistkowica – objawy, przyczyny, leczenie i profilaktyka

Inne czynniki powodujące impotencję

Przyczyn impotencji jest o wiele więcej. Problemy z erekcją mogą być spowodowane czynnikami:

• Krążeniowymi — tu problemem może być nadciśnienie, miażdżyca.
  • Hormonalnymi — Testosteron o niskim poziomie jest jednym z głównych winowajców, podobnie jak wysoki stan prolaktyny. Z zasady zaburzenia hormonalne mają istotne znaczenie i sprawiają, że wielu mężczyzn nie jest w stanie czerpać przyjemności z prawidłowego stosunku seksualnego.
  • Farmakologicznymi — niektóre leki hormonalne, w tym wywołujące podciśnienie mogą przyczynić się do pojawienia się impotencji. Leki doustne, takie jak antydepresanty czy neuroleptyki powinny być sprawdzone pod kątem wpływu na utrzymanie wzwodu.
  • Neurogennymi — wśród nich wymieniana jest m.in. neuropatia cukrzycowa, a także urazy kręgosłupa i inne choroby neurologiczne.
  • Mieszanymi — to jest problemem u 1/3 mężczyzn mających problem osiągnięcia lub utrzymania wzwodu.

Diagnostyka zaburzenia erekcji i impotencji

W przypadku problemów z uzyskaniem erekcji warto skonsultować się z lekarzem. Urolog na bazie wywiadu oceni, jakie badania diagnostyczne będą niezbędne. Wśród nich może być konieczna na przykład iniekcja w ciała jamiste członka. Dopiero po ustaleniu przyczyny można wdrożyć prawidłowe i skuteczne leczenie. Wśród robionych badań wymienia się również USG prostaty

Co w przypadku problemów na tle psychicznym?

Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli problem leży nie w aspekcie fizycznym, a np. psychicznym. W takim przypadku powinniśmy udać się do specjalisty, jakim jest seksuolog. U mężczyzn impotencja coraz częściej ma właśnie takie źródło. Dlatego też przyczyny psychogenne są również leczone w trakcie psychoterapii. Jeśli odbycie satysfakcjonującego stosunku jest niemożliwe przez wewnętrzne blokady, jest konieczne rozpoznanie zarówno zaburzeń psychicznych, jak i zaburzeń seksualnych.

Jak wygląda leczenie impotencji?

Z zasady apteka nie sprzeda nam żadnego preparatu, który magicznie poradziłby sobie z naszym problemem. Właśnie dlatego tak istotne jest zadbanie o pomoc specjalisty. Jest to kluczowe, zwłaszcza jeśli zależy nam nie tylko na trwałym, ale i bezpiecznym zwiększeniu poczucia własnej wartości i sprawienia, że niemoc płciowa zmieni się w satysfakcjonujące życie seksualne. Leczenie w bezpośredni sposób zależy od tego, jakie źródło sprawia, że dotknęła nas impotencja. Tu stosuje się między innymi:

• wspomnianą psychoterapię;
  • zabiegi chirurgiczne;
  • leczenie próżniowe;
  • wstrzyknięcia do ciał jamistych.
Stulejka u dorosłych – leczenie i charakterystyka schorzenia

Metody leczenia impotencji — leczenie farmakologiczne

Jednym z częściej stosowanych sposobów na radzenie sobie z tym problemem jest stosowanie odpowiednich medykamentów. Impotencja wzrasta np. przy pojawieniu się określonych hormonów. Dlatego też tego typu działania mają prowadzić do zahamowania wydzielania np. zbyt dużej ilości hormonów wpływających na impotencję na tle niskiego poziomu np. testosteronu.

Impotencja psychogenna

Często mówi się o zaburzeniu erekcji na tle psychologicznym. Działania zwiększające sprawność seksualną w takim przypadku nie powinny opierać się wyłącznie na poradzeniu sobie z fizycznymi objawami, ale i z mentalnymi. Ten nieraz nie pozwala nam nawet współżyć, nie mówiąc o tym, jak trudne jest wtedy, aby osiągnąć i utrzymać erekcję.

Masz męski problem seksualny? Zanim udasz się na zabiegi chirurgiczne, zadbaj o to!

Warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które umożliwią lepsze radzenie sobie z zaburzeniami przy erekcji:

• Odpowiednio się odżywiaj;
  • ogranicz używki — nie pij alkoholu i nie pal papierosów;
  • bądź aktywny;
  • Dbaj o trzymanie odpowiedniego ciśnienia i wagi ciała;
  • nie zaniedbuj trudności w związku — mogą być przyczyną problemów łóżkowych;
  • Skonsultuj się z lekarzem — doradzi ci, co można zrobić, aby zaradzić trudnej sytuacji.

Przede wszystkim nie powinniśmy obawiać się mówienia o problemie. Jeśli nie udamy się do specjalisty, trudność nie minie, a zamiast tego może przerodzić się w poważniejszy problem.