mam hpv co z seksem

Mam HPV – co z seksem? Jak nie zarazić partnera lub partnerki?

„Mam HPV – co z seksem?” – to pytanie zwykle zadają osoby, które właśnie otrzymały diagnozę o zakażeniu narządów płciowych lub górnych dróg oddechowych przez wirus brodawczaka ludzkiego. Sprawdź, jak objawia się wirus oraz jak z nim skutecznie walczyć!

Choć wirus HPV występuje powszechnie, wciąż budzi wiele kontrowersji. Temat wirusa brodawczaka ludzkiego nie powinien być traktowany po macoszemu. Szacuje się bowiem, że wirusem może być zakażonych nawet 80 proc. populacji! Osoby, które miały kontakt z wirusem HPV, powinny skorzystać z porady lekarskiej. Wirus brodawczaka może prowadzić do groźnych powikłań, np. raka szyjki macicy, odbytu czy prącia. Co więcej, wirus może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej i gardła. Jeśli chcesz poznać odpowiedź na pytanie: „Mam HPV – co z seksem?”, koniecznie przeczytaj ten artykuł!

Mam HPV – co z seksem?

Wirus brodawczaka ludzkiego najbardziej rozpowszechnia się wśród kobiet. Należy jednak pamiętać, że choroba dotyka również panów. Drobnoustroje HPV mogą być zlokalizowane zarówno w okolicy narządów płciowych, jak i w górnych drogach oddechowych. Zakażenie wirusem może być niebezpieczne za względu na występowanie licznych powikłań. Choroba rozprzestrzenia się bardzo szybko, ponieważ zwykle przebiega całkowicie bezobjawowo, a do zakażenia wystarczy kontakt skóry ze skórą. Jak wykryć zakażenie wirusem HPV? Czy wirus brodawczaka ludzkiego jest uleczalny? Czy można uprawiać seks z nosicielem HPV? Sprawdźmy to!

Ból podczas stosunku seksualnego. Dyspareunia – przyczyny, objawy

Czym jest HPV, czyli wirus brodawczaka ludzkiego?

Wirus HPV (Human Papilloma Virus) jest najczęściej występującym wirusem przenoszonym drogą płciową. Miliony osób na całym świecie są nosicielami HPV. Według najnowszych danych kontakt z brodawczakiem ludzkim miało aż 80 proc. naszej populacji. Wyróżniamy blisko 200 genotypów HPV. 14 z nich to tzw. wysokoonkogenne drobnoustroje. Co to oznacza? Wysokoonkogenne genotypy HPV mogą wywoływać raka szyjki macicy. Do najgroźniejszych szczepów wysokoonkogennych zaliczamy:

• 16;
  • 18;
  • 31.

Istnieją również tzw. niskoonkogenne odmiany (typ 6 i 11), które nie powodują poważnych powikłań, jednak prowadzą do powstania brodawek płciowych (inaczej kłykciny kończyste).

Objawy wirusa HPV

Zakażenie wirusem HPV może przebiegać zupełnie bezobjawowo. Mimo że wirus jest wówczas niewidoczny dla nas gołym okiem powoduje liczne zmiany w nabłonku szyjki macicy. Dlatego tak ważne jest regularne wykonywanie cytologii. W późniejszej fazie infekcji mogą pojawić się kłykciny kończyste w okolicach intymnych, które wyglądem przypominają różyczki kalafiora. To jeden z objawów, który powinien skłonić do natychmiastowej konsultacji lekarskiej. Każda osoba aktywna seksualnie powinna raz na jakiś czas wykonać test na obecność HPV w organizmie.

Diagnoza – jak sprawdzić, czy jest się nosicielem HPV?

Choroby przenoszone drogą płciową wymagają odpowiedniego leczenia. Ważna jest więcej szybkie i trafne postawienie diagnozy. Jak wykrywany jest wirus HPV? W pierwszej fazie rozwoju wirusa brodawczaka ludzkiego najłatwiej wykryć go za pomocą testów DNA HPV. W tym stadium badanie cytologiczne może być prawidłowe. Dobrym rozwiązaniem jest również wykonanie testu mRNA, które dodatkowo różnicuje zakażenie przetrwałe od przygodnego. W kolejnej fazie (subklinicznej) nieprawidłowe cechy nabłonka powinny być widoczne już podczas cytologii lub kolposkopii. W ostatniej fazie (klinicznej) kłykciny są widoczne gołym okiem.

Jak przenosi się wirus – czy można uniknąć zakażenia?

Wirus HPV przenoszony jest przede wszystkim drogą płciową. Do zakażenia może dojść zarówno podczas seksu oralnego, jak i analnego lub waginalnego. Aby uniknąć zakażenia, należy wystrzegać się częstych zmian partnerów seksualnych. Należy również pamiętać, że brodawczak ludzki może z powodzeniem przenieść się przez prezerwatywę, a zarazić można się nawet przez kontakt skóry do skóry! Kolejnym sposobem, który może uchronić przed zarażeniem się jest skorzystanie ze szczepionki przeciwko wirusowi HPV – najlepszym czasem na jej podanie jest jednak okres przed rozpoczęciem współżycia (około 11.-12. rok życia).

Mały penis a życie seksualne. Jak rozmiar penisa w zwisie może zostać zwiększony w ramach medycyny estetycznej?

Ryzyko powikłań – jak leczyć i czy można wyleczyć zakażenie?

Wirus brodawczaka może spowodować rozwój raka szyjki macicy, odbytu, sromu, pochwy czy raka prącia. Co więcej, może być jedną z przyczyn nowotworów jamy ustnej i gardła. Obecnie nie ma leków na infekcję HPV. Nie jest to jednak nieuleczalna choroba. Około 90% zakażeń zostaje bowiem pokonanych samoczynnie przez organizm w ciągu 2 lat. Na rynku istnieją jednak preparaty dopochwowe, które mogą wspomóc walkę z wirusem brodawczaka ludzkiego. Nie należy jednak stosować ich na własną rękę, a w przypadku zakażenia najważniejsza jest konsultacja lekarska oraz postępowanie zgodnie z poradą eksperta.

Usuwanie zmian komórkowych

Jeśli wirus zdążył już wywołać zmiany komórkowe, stosuje się leczenie metodami małoinwazyjnymi. Jedną z nich jest elektrokonizacja szyjki macicy (konizacja LEEP). Zabieg polega na usuwaniu zmian przedrakowych. Po zabiegu należy zrezygnować z aktywności seksualnej przez okres około 4 tygodni. Podczas zakażenia wirusem brodawczaka ludzkiego bardzo ważne jest przebywanie pod ścisłą opieką ginekologa oraz regularne wykonywanie cytologii i kolposkopii.

Czy można uprawiać seks?

Mam HPV – co z seksem? Jeśli wciąż zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że jednym ze sposobów ochrony przed wirusem HPV jest powstrzymanie się od kontaktów seksualnych. Jeśli jednak współżyjesz z jednym partnerem, najprawdopodobniej oboje jesteście już zakażeni. W takiej sytuacji nie trzeba rezygnować z seksu. W przypadku osób zdrowych warto rozważyć szczepienie oraz regularnie wykonywać testy na obecność wirusa HPV.

Wirus brodawczaka ludzkiego może prowadzić do groźnych konsekwencji. Odpowiedź na pytanie: „Mam HPV – co z seksem?” jest złożona. Jeśli oboje jesteście nosicielami, nie musicie powstrzymywać się od współżycia. Pamiętaj, aby regularnie wykonywać badania cytologiczne.