prostata a seksualność

Prostata a seksualność – w jaki sposób prostata wpływa na aktywność seksualną?

Prostata a seksualność – czy idą ze sobą w parze? Badania wykazują, że nieleczony przerost gruczołu krokowego, czyli prostaty, może wpływać na zwiększenie ryzyka zaburzeń erekcji. Pierwszymi objawami, których nie można lekceważyć, są trudności z oddawaniem moczu, a także ból, pieczenie i nietrzymanie moczu.

Wiele osób zastanawia się, czy prostata, a także zaburzenia jej funkcjonowania, mają wpływ na sprawność seksualną. Okazuje się, że prostata a seksualność to kwestia, która się ze sobą łączy. Prawidłowa praca gruczołu krokowego, którym jest prostata, odpowiada za produkcję plemników. Tym samym wpływa na płodność mężczyzny. Sperma zawiera poza plemnikami wiele antygenów, w tym antygen, który jest swoisty dla prostaty – PSA. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak prostata wpływa na seks, zapraszamy do lektury.

Czym dokładnie jest prostata?

Prostata, czyli gruczoł krokowy, to jeden z elementów męskiego układu płciowego. Od zewnątrz otoczony jest cienką warstwą tkanki włóknisto-mięśniowej, tak zwaną “torebką”. W prostacie swoje miejsca ma także wiele komórek mięśni gładkich, które podczas ejakulacji kurczą się, a następnie z dużą siłą wypychają płyn ze stercza do cewki moczowej. Następnie płyn łączy się z plemnikami i zostaje wydalony z cewki jako nasienie. Prostata nie tylko wpływa na zdolność do zapłodnienia, ale także na sprawność seksualną. Zaburzenia jej funkcjonowania, na przykład łagodny rozrost prostaty, mogą powodować zaburzenia erekcji. Dolegliwości występują zazwyczaj po 40. roku życia. Z kolei po 80. roku życia cierpi na prawie 90% mężczyzn. Jeśli obserwujesz u siebie wystąpienie nagłych zaburzeń erekcji lub problemów z oddawaniem moczu, skonsultuj się z lekarzem, najlepiej urologiem. Może to być pierwszy objaw schorzeń związanych z funkcjonowaniem prostaty.

Kłykciny kończyste – objawy, przyczyny. Diagnostyka i leczenie

Czy prostata ma wpływ na erekcję? Prostata a seksualność

Prostata a seksualność – wiele osób zastanawia się, czy prostata wpływa na erekcję i płodność mężczyzny. Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Gruczoł krokowy odgrywa bardzo dużą rolę, jeśli chodzi o poziom libido, czyli ochoty na seks, a także zdolność do utrzymania erekcji, która jest niezbędna do prowadzenia satysfakcjonujących stosunków płciowych. Dlatego wszelkie zaburzenia funkcjonowania tego narządu mogą powodować obniżenie sprawności seksualnej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że kłopoty z potencją to objaw jakiegoś schorzenia, a nie stan chorobowy sam w sobie. Dlatego nie można bagatelizować sygnałów, które świadczą o pojawieniu się takich trudności. Problemy z erekcją mogą świadczyć nawet o ryzyku raka prostaty. Inne możliwe schorzenia to zapalenie gruczołu krokowego lub łagodny rozrost stercza.

Zapalenie prostaty

Zapalenie gruczołu krokowego to choroby prostaty, z którymi najczęściej borykają się panowie powyżej 50. roku życia. Wyróżnić można cztery formy zapalenia gruczoły krokowego. A oto one:

1. Ostre bakteryjne zapalenie prostaty, które objawia się wysoką gorączką, częstym, utrudnionym oddawaniem moczu, a także dyskomfortem i bólem okolic spojenia łonowego. Obserwuje się także powiększenie gruczołu krokowego i jego tkliwość. Bolesna jest także okolica narządów płciowych, co uniemożliwia prowadzenie satysfakcjonującego życia seksualnego. Leczenie tej dolegliwości odbywa się za pomocą antybiotyków.
  2. Przewlekłe bateryjne zapalenie gruczołu krokowego charakteryzuje się silnym bólem jąder i pachwin, a także problemami z oddawaniem moczu. Chory skarży się także na złe samopoczucie, a nawet uciążliwe bóle mięśni i osłabienie. Dolegliwość często jest efektem niedoleczonej formy ostrej. Pojawia się także przedwczesny wytrysk, który również nie pomaga podczas stosunków płciowych.
  3. Przewlekły zespół bólowy miednicy, który może mieć charakter zapalny i niezapalny. Dolegliwości z tym związane negatywnie odbijają się na aktywności płciowej ze względu na dyskomfort psychiczny, a także silny ból. W tym stanie także mogą pojawiać się zaburzenia erekcji.
  4. Bezobjawowe zapalenie stercza – jest trudne do wykrycia i nie podlega leczeniu.
Niski poziom testosteronu - o czym świadczy jego niedobór? Jakie są przyczyny, objawy, a także sposób leczenia?

Prostata a seksualność – przerost prostaty

Jeśli chodzi o kwestię prostata a seksualność, ważna jest kwestia wielkości gruczołu krokowego. Przeciętnie narząd ten ma wielkość kasztana i okala cewkę moczową. Jednak wraz z wiekiem, prostata się powiększa. Jest to proces poniekąd naturalny, mimo tego może wpływać na zmniejszenie strumienia moczu. Łagodny przerost prostaty może pojawić się już u panów w okolicach 40. roku życia. Schorzenie to nie wpływa na ogólny stan zdrowia mężczyzny, ale może powodować dyskomfort powiązany z układem moczowym. Wiąże się on przede wszystkim z koniecznością częstego oddawania moczu, a także uczuciem parcia na pęcherz i niepełnego opróżnienia pęcherza. Objawy te wpływają negatywnie na samopoczucie, a także mogą powodować obniżenie sprawności seksualnej i zaburzenia wzwodu.

Jak leki na prostatę wpływają na potencję?

Pojawienie się choroby gruczołu krokowego wiąże się z wieloma dotkliwymi objawami. Konieczne jest wdrożenie odpowiednio dopasowanego do dolegliwości leczenia. Dostępne są różne formy leczenia. Najważniejszym zadaniem leków na prostatę jest ustabilizowanie, możliwie jak najlepiej, funkcjonowania gruczołu krokowego. Ustąpienie zaburzenia lub stanu zapalnego przekłada się na poprawę sprawności seksualnej, a także zmniejszenie dolegliwości bólowych. Można więc śmiało powiedzieć, że terapia farmakologiczna, która leczy zaburzenia funkcjonowania prostaty, pośrednio wpływa także na funkcje seksualne.

Czy po operacji prostaty można współżyć?

Czasami w wyniku diagnostyki konieczne jest przeprowadzenie operacji prostaty. Zastosowanie odpowiedniego leczenia jest kluczowe, żeby przywrócić prawidłowe funkcjonowanie gruczołu krokowego. Z zabiegiem wiąże się jednak czas rekonwalescencji. Jeśli operacja spowodowana była rakiem prostaty, okres wstrzemięźliwości seksualnej może wynosić nawet 2 lata. Takie zabiegi wykonuje się jednak tylko w najbardziej poważnych przypadkach.

Leczenie zaburzeń prostaty

Jeśli obserwujesz u siebie pierwsze niepokojące objawy, takie jak spadek libido, zaburzenia erekcji, dolegliwości związane z układem moczowym lub ból okolic płciowych, konieczna jest konsultacja lekarska u urologa. Odpowiednio wczesna diagnoza, a także wdrożenie odpowiedniego leczenia prostaty u mężczyzn w znaczący sposób może podnieść jakość współżycia seksualnego i zmniejszyć poziom dyskomfortu, a nawet bólu.

Testosteron - skutki uboczne stosowania terapii hormonalnej

Prostata a seksualność – jak się okazuje, prawidłowe funkcjonowanie gruczołu krokowego ma ogromny wpływ na możliwości seksualne mężczyzny. Wraz z wiekiem obniża się poziom testosteronu i aktywność płciowa w naturalny sposób maleje. Jednak nawet w okresie pokwitania panowie wciąż mogą prowadzić satysfakcjonujące życie seksualne, o ile tylko zadbają o swoje zdrowie.