koprofilia

Czym jest koprofilia? Definicja, przyczyny, sposoby leczenia

Czy wiesz, czym jest koprofilia? Ta jedna z rzadszych parafilii wywołuje zwykle dość sporo negatywnych emocji. Dlaczego? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej o tym zaburzeniu seksualnym.

Koprofilia to jedno z zaburzeń na tle seksualnym, w którym do podniecenia seksualnego niezbędny jest kontakt z kałem własnym lub partnera. Co powoduje to zaburzenie i czy można leczyć koprofilię? Odpowiadamy!

Koprofilia – definicja i objawy

Samo pojęcie „koprofilia” wywodzi się z greki. Jest to połączenie słów kopros, czyli wydalina i philia – przyjaźń lub miłość. Koprofilia jest pojęciem dość ogólnym, w którym mieszczą się również bardziej precyzyjne sformułowania. Należą do nich skatologia i koprofagia. Czym się różnią?

Koprofilia to silne zainteresowanie kałem i aktem defekacji. Jest ona jedną z technik znanych w środowiskach BDSM – w tym znaczeniu rozumiana bywa jako pełny akt poddania się partnerowi i uznanie jego dominacji. Jej przejawem jest praktyka seksualna znana jako „dirty sanchez”, czyli wysmarowanie partnerowi kałem (lub innymi wydzielinami ciała, np. nasieniem) przestrzeni nad górną wargą w czasie uprawiania seksu oralnego.

Skatologia a koprofagia – czym się różnią?

Skatologia wiąże się przede wszystkim z rozsmarowywaniem odchodu na ciele własnym, partnera lub przedmiotach znajdujących się w bliskim otoczeniu. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że skatologia może wiązać się z innymi zaburzeniami na tle psychicznym np. postępującą demencją, chorobą Alzheimera albo jedną z niepełnosprawności intelektualnych. Koprofagia nie ma natomiast podłoża seksualnego. Oznacza ono zjadanie własnych odchodów i najczęściej jest jednym z objawów innych chorób psychicznych występujących u danej osoby (może to być m.in. schizofrenia, zespół Pica, atrofia mózgu albo bardzo silna nerwica).

Urofilia – fetysz związany z moczem. Czy czerpanie satysfakcji z pissingu wymaga leczenia?

Skąd bierze się zainteresowanie kałem? Przyczyny koprofilii

Koprofilia należy do jednych z mniej zbadanych i słabiej opisanych parafilii. Wynika to z jej specyfiki. Osoby borykające się z nią bardzo często odczuwają w stosunku do siebie i swoich zachowań wstyd czy wręcz obrzydzenie. Unikają więc publicznego przyznawania się do tego, że podnieca je akt wypróżniania. Co więcej, z uwagi na to, że koprofilia rzadko występuje samodzielnie, większe znaczenie dla badaczy i terapeutów mają pozostałe choroby, których może być ona objawem.

Leczenie parafilii

Zwykle leczenie koprofilii wiąże się z dokładnym rozpoznaniem jej przyczyn. Jeśli jest jednym z objawów towarzyszących niektórym chorobom psychicznym, to od ich zdiagnozowania i leczenia rozpoczyna się działanie terapeutyczne. Najczęściej stanowi ono połączenie psychoterapii i farmakoterapii. W miarę ustępowania głównej choroby, która wywołuje tę parafilię, również jej objawy pojawiają się coraz rzadziej, a w końcu mogą zaniknąć zupełnie.

Koprofilia to jedna z tych parafilii, które wzbudzają największe poczucie niesmaku i zażenowania zarówno u osób praktykujących ją, jak i postronnych. Warto jednak wiedzieć, że najczęściej nie jest to zaburzenie, które występuje samodzielnie. Jeśli więc u kogoś pojawia się nadmierne zainteresowanie wydalaniem i odchodami, zwykle jest to informacja o tym, że dana jednostka boryka się również z innymi problemami na tle psychicznym.