seks w ciąży

Seks w ciąży – oczekiwanie na narodziny a kwestia współżycia. Fakty i mity na temat seksu w czasie ciąży

Seks w ciąży dla jednych rodziców jest ważną częścią codziennego życia, inni natomiast zupełnie nie mają na niego ochoty. Wiele par obawia się także o bezpieczeństwo maleństwa i potencjalne powikłania. Sprawdź, co warto wiedzieć o współżyciu podczas ciąży.

Ciąża i poród Nie muszą oznaczać rezygnacji z bliskości z partnerem! Ochota na seks nie musi oczywiście pojawiać się u wszystkich par. Jeżeli jednak ty i twoja druga połówka nie chcecie rezygnować z erotycznych zabaw, zapoznajcie się z poniższym tekstem. Poruszamy w nim kwestię bezpieczeństwa współżycia w trakcie ciąży, jak może wyglądać stosunek seksualny w pierwszym, drugim i trzecim trymestrze oraz jakie pozycje będą najodpowiedniejsze na ciążowe amory.

Ciąża, jako niezwykły okres w życiu kobiety

Ciało kobiety w ciąży przeżywa dużo fizycznych zmian. Hormony mogą oddziaływać na nastrój ciężarnej, jej libido, tkliwość ciała i wiele innych aspektów, które w ostateczności zadecydują o tym, czy ma ona ochotę na współżycie. Zarówno zupełny brak pożądania, jak i ciągła ochota na zabawę może być całkowicie normalna!

Czy seks w ciąży jest bezpieczny?

Kwestia, która bardzo często trapi przyszłych rodziców, to czy współżycie w ciąży jest bezpieczne. Prawda jest taka, że o ile lekarz prowadzący nie stwierdzi medycznych problemów, nie istnieją żadne przeciwwskazania do stosunku płciowego. Ani penetracja, ani orgazm kobiety nie zagrażają dziecku; płód jest dobrze chroniony jest przez płyn owodniowy, owodnię oraz mięsień macicy. Ponadto dodatkową barierą jest czop śluzowy, który zasłania szyjkę macicy.

Stosunek płciowy – poznaj rodzaje, przebieg stosunku oraz techniki, dzięki którym osiągniesz maksymalną przyjemność!

Jeżeli zatem ciąża przebiega prawidłowo, a rodzice wyrażają chęć, potrzebują bliskości i po prostu mają się ku sobie, mogą uprawiać seks.

Przeciwwskazania do uprawiania seksu w ciąży

Współżycie ciężarnej i jej partnera może zostać odradzone przez lekarza w niektórych przypadkach. Seks w ciąży może być niebezpieczny w sytuacji, kiedy:

• u matki występuje krwawienie z pochwy;
  • możliwy poród przedwczesny;
  • ciąża jest zagrożona, możliwe jest poronienie;
  • występuje odpływanie płynu owodniowego;
  • występuje łożysko nisko schodzące oraz łożysko przodujące;
  • szyjka macicy jest niewydolna;
  • pojawiają się ból podbrzusza i nieregularne skurcze macicy.

Ostrożność podczas uprawiania seksu w ciąży należy zachować również w przypadku ciąży mnogiej oraz kiedy u jednego z partnerów występuje choroba przenoszona drogą płciową – wówczas należy bezwzględnie stosować prezerwatywy.

Środki ostrożności we współżyciu w czasie ciąży

Infekcje bakteryjne i wirusowe mogą stanowić zagrożenie dla dziecka. Szczególnie niebezpieczne są choroby układu moczowo-płciowego. Rozwijający się stan zapalny może doprowadzić nawet do pęknięcia błon płodowych i zakażenia wewnątrz macicy. Te zaś są często odpowiedzialne za przedwczesne porody. Jak zapobiegać infekcjom?

• Uprawianie seksu w ciąży powinno poprzedzać zadbanie o higienę obojga partnerów.
  • Po zakończonym stosunku również warto dokładnie się umyć.
  • Warto stosować prezerwatywy, szczególnie na ok. 6 dni przed rozwiązaniem.
  • Wszelkie problemy z układem moczowo-płciowego u ciężarnej należy bezwzględnie zgłaszać do lekarza, aby mógł przepisać odpowiednie leczenie.

Seks w pierwszym trymestrze ciąży

Pierwszy trymestr ciąży trwa do 13 tygodnia. Hormony powodują pierwsze, wyraźne zmiany w ciele kobiety – piersi się powiększają, stają się bardziej tkliwe na dotyk. Pojawiają się mdłości, wymioty, zwiększona senność i wahania nastroju. U jednych kobiet pierwsze tygodnie ciąży oznaczają także zwiększenie popędu seksualnego. Inne panie natomiast skreślają współżycie całkowicie. Winą można obarczyć jednak nie tylko zmiany hormonalne. Pojawia się wówczas również lęk o utrzymanie ciąży i stres związany z dobrem dziecka.

AFAB – co oznacza ten skrótowiec i czy może on być uznany za określenie transfobiczne?

Czy seks na tym etapie ciąży jest dopuszczalny?

Seks na wczesnym etapie ciąży wiąże się z wieloma plusami. Wiele kobiet czuje się wówczas wyjątkowo seksownie, poprawia się ich cera, włosy, a ponadto piersi stają się większe. Brzuch jeszcze nie jest duży i nie przeszkadza podczas zbliżeń. Ponadto jest to moment, w którym zwiększa się przekrwienie narządów płciowych i ilość wydzieliny z pochwy. Seks jest wówczas dużo przyjemniejszy.

Seks w drugim trymestrze ciąży

Drugi trymestr to moment, w którym częstotliwość stosunków znacznie się zwiększa. Przede wszystkim zanikają objawy charakterystyczne dla pierwszego etapu ciąży, zatem nie większość pań nie powinno już odczuwać nudności i nadmiernego zmęczenia. Brzuch kobiety rośnie, jednak nie powinien jeszcze przeszkadzać w życiu seksualnym. Ponadto wpływ hormonów i zmian fizjologicznych w organizmie powoduje skok libido, przekrwienie genitaliów i szybsze nawilżanie pochwy. Aktywność seksualna w drugim trymestrze prowadzi do wyjątkowo intensywnych orgazmów.

Seks w trzecim trymestrze ciąży

Częstotliwość współżycia w ostatnich miesiącach ciąży znacząco się zmniejsza. Brak ochoty na seks i mniejsza zdolność do szczytowania są charakterystyczne dla trzeciego trymestru. Kobieta może doświadczać wówczas bólu kręgosłupa, szczególnie w okolicy krzyża, problemów gastrycznych, zaparć, zmęczenia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Po 20 tygodniu pojawiają się także skurcze Braxtona-Hicksa, które mają za zadanie wzmocnić mięśnie dna miednicy – chociaż niegroźne, mogą być nieprzyjemne. Ponadto coraz większy brzuch, obrzęki nóg i ogólny przyrost masy ciała sprawiają, że jakakolwiek pozycja seksualna stanowi poważne wyzwanie. Wiele przyszłych mam zaczyna także niepokoić się samym porodem.

Czy seks w ciąży może wywołać przedwczesny poród?

Penetracja i doświadczanie orgazmów pod koniec ciąży mogą wywołać wspominane wcześniej skurcze Braxtona-Hicksa. Nie są to jednak objawy rozpoczęcia akcji porodowej! Czasami jednak lekarze często zalecają stosunek przed rozwiązaniem. Podczas orgazmu wydziela się hormon oksytocyny, który wzmaga skurcze macicy i może przyczynić się do przyspieszenia porodu. Pomagają w tym także prostaglandyny, obecne w spermie partnera.

Pierwszy raz – jak przeżyć niezapomniany seksualny debiut. Dowiedz się wszystkiego o przygotowaniach do pierwszego seksu

Najlepsze pozycje seksualne w ciąży

Chociaż seks w ciąży nie wpływa negatywnie na stan zdrowia matki ani rozwój płodu, należy zachować podczas niego ostrożność. Pierwszy trymestr pozwala na dużą dowolność, jednak już w drugim i trzecim trymestrze ciąży niektóre pozycje mogą sprawiać parze trudności. Będąc w ciąży można się kochać w takich konfiguracjach, jak:

Ciężarnym, będącym w drugim i ostatnim trymestrze nie poleca się natomiast układów, które mogłyby powodować uciskanie brzucha i piersi. Ponadto pozycje, w których dla kobiety konieczne jest leżenie na plecach (jak w klasycznej pozycji na mnicha), chociaż przyjemne dla wielu par, w trakcie ciąży mogą być niekomfortowe.

Jeżeli z jakichś powodów seks penetracyjny nie wzbudza w okresie ciąży specjalnego entuzjazmu, warto wypróbować inne rodzaje aktywności. Przyszłym rodzicom poleca się np. seks oralny, petting lub zwykłe przytulanie i masaże. Wszystko to pozwoli zachować potrzebną bliskość nawet parom, które nie mają ochoty na seks w ciąży.

Seks po porodzie – ile trzeba odczekać?

Powrót do regularnego współżycia po ciąży może zająć sporo czasu. Zaraz po porodzie macica jest wyjątkowo podatna na wszelkie infekcje. Uprawianie seksu może skutkować wprowadzeniem do dróg rodnych kobiety różnych patogenów, co prowadzi nawet do zapalenia endometrium i otrzewnej. Seks po ciąży jest całkowicie bezpieczny dopiero po 6 tygodniach od porodu i po braprzeciwwskazań przez lekarza.

Seks w ciąży – podsumowanie

Przy prawidłowo przebiegającej ciąży i chęci obydwojga partnerów seks nie stanowi zagrożenia. Może on być wręcz dużo bardziej satysfakcjonującym i intensywnym doświadczeniem, niż miało to miejsce przed zapłodnieniem! Jeżeli zatem ty i twój partner macie ochotę uprawiać seks w czasie ciąży i nic nie stoi wam na przeszkodzie – kochajcie się!

Homofobia – nienawiść, która niszczy życia. Sprawdź, czym jest homofobia i jakie są sposoby jej zapobiegania